måndag 7 september 2009

Åh dessa underbara skördetider!

Jag har (sen min mammaledighet för åtta år sedan då jag bokstavligen blev träffad av en trädgårdssten som bankade i mig trädgårdslusta) alltid gillat perenner och buskar.
Det senaste året har det sakta vuxit en dröm inom mig om en otrolig köksträdgård med massor av gott att äta!
I år var det första gången vi kunde plocka en stor korg med äpplen från vårt äppelträd.
Vilken lycka. Och nu vill Anneli ha fler träd och buskar med bär och frukt!
Oh ja, här ska det skissas och planeras inför nästa vår.
Vi har som sagt en ganska stor plats av vår tomt som ännu är helt vildvuxen... *fniss*

Några burkar äppelmos blev det...
Syrliga äpplen är perfekta för äppelmos!

Blommor, blommor, blommor...
Nu blommar mina gladiolus i renaste vitt.

Och en bild som jag bara måste få visa!
Vi var på 3-års kalas och kolla vilken gullig tårta vi fick mumsa i oss.
Tårt inspiration till er som kanske snart ska ha barnkalas.

Toodiloo!
Kram: Anneli

9 kommentarer:

Vit som snö sa...

Vilka ljuvliga gladiolus!!!
Jaa, frukt, svamp o bär är rena rama skatten. I år blev det lite äpplen här men lite äppelmos ska det nog bli ändå!
Det var den sötaste tårta!!
Kram Cilla

Anonym sa...

Men wow, vilken äppelskörd! Vilken sorts äppelträd har ni? Våra två försök har hittills blivit uppätna av harar och nu när jag ska plantera ett nytt ska det skyddas. Men vilken sort ska man välja? Tips mottages tacksamt!
/B
www.lyckligagatans.blogg.se

Unknown sa...

Ooh, vilken gladiolus. Det är jätteskönt att ha både hallon,smultron,smulgubbar och vinbär på våran tomt. Även om jag sällan hinner ta mig ngt för det redan är uppätet p g a några barn ;)
Kram Maria

Nygammalt sa...

Hej!
Ja det är inte mkt som slår svenska äpplen och annat smått och gott som kan växa ute på tomten. Lyx rent utsagt.

Ja jag undrade just om du hade besökt Himlen runt hörnet. Visst var det fint?
Kram.

Made in Persbo...Carina sa...

Vilka härliga bilder! Äpplena ser jättegoda ut i den rejäla korgen där framför vedspisen. Nu blev jag sugen på hemkokt äppelkräm *mums*

Ha det gott vännen!
Kram, Carina

Inspiration i vitt sa...

Ja visst känner man sig rik när man kan skörda i sin egen trädgård.
tack för de rara orden om boken, jag blir så glad för det.
Kram på dig/Ingela.

Dicksonska våningen sa...

Så rolig tårta! Den ser god ut oxå!

Förra året fick jag massor av äpplen men inget från de andra träden. I år får vi inga äpplen men massor av plommon och päron... hmmm...

Ska bli kul att se vad du väljer för sorter till trädgården!

Kram Annika

Ullis/Leva på landet sa...

Så härligt att få ett sådant intresse. Gillar också trädgården men känner att jag skulle behöva fixa så mycket i den så det får bli lite i taget. Kul med egna äpplen.

Ha det bra!
Kram Ullis

Designe sa...

Så vackert med äppelkorgen på den fina gamla stolen vid vedspisen! Mysigt! Vilken söt tårta!
Imorrn torsdag är det keramikkurs igen! :) Kram