måndag 20 juli 2009

Loppis på kreativa Kulturgården!

I helg var jag och flickorna på besök till Gammelstad Kyrkby. För första gången så besökte vi Kulturgården som bl a anordnar loppis varje lördag under sommaren.
Elin Alexandra Sundström heter en av konstnärerna som driver Kulturgården. En tjej med mycket kreativitet och stor portion av kärlek till vackra gamla miljöer.
På Kulturgården kan man sitta och fika antingen i det vackra rummet inne i huset eller ute i det gröna.
Riktigt kokkaffe och mängder av god fika och stilla sällskap av den sköna atmosfären i den gamla gården. Behövs det något mer...?

Gamla vackra västar hänger på rad.

På Kulturgården finns galleri, butik och kafé.

Elins vackra ateljé.
Jag blev verkligen betagen av hennes tavla som står här.

Tänk att begagnade färgtuber kan vara så vackra...

I den här miljön blir man inspirerad att
sätta igång med målandet igen!

Titta på den här. Den har allt som en tavla ska ha för att fånga mig.
Harmoni, ängslan, kärlek och lidelse.
Jag kan höra gråtande från cellon.


För mer än tio år sedan satt jag med mina kolpennor och skissblock eller blyertspenna och skrivbok.
Det blev en del alster och poesi.
Sen fick jag barn och längtan till kolpennorna försvann.
Märkligt... Men jag vet varför.
Jag är lycklig och har fullt upp med min familj. Det kanske låter konstigt men jag behöver komma in i en sinnesstämning med just lidande och ängslan för att skapa med händerna.
Idag får jag det från musiken. En ensam cello eller ljudet från piano ger mig dessa känslor.
Och det gör mig lycklig på ett annat egendomligt sätt...

Kram: Anneli

8 kommentarer:

pysseltanten sa...

Tiden förändras...o vi med den...
Såå mycket i ens liv ändrades när man fick barn...
Saker som var livsviktiga innan...betyder helt plötsligt inte så mycket längre...
Man får helt enkelt andra värderingar...
O iblaaaand hittar man substitut...
Ha en finfin dag...
Kraaamizar Git

ingmarie sa...

Vill du ha fröer så gå in på min mail ingmarijacobsen@live.se
skriv adressen så skickar jag fröer!

LOPPISLIV sa...

Hej Anneli! Tack för dina rara ord. Härligt namn på din blogg, låter så ljuvligt och vilket vackert hus och hem ni har...wow!! Jag lägger dig på min blogglista, hoppas det är ok? Ja kolpennor och måleri ligger mig varmt om hjärtat och får mig att tänka på svunna tider då jag gick på konstskola för läänge sedan. Jag har också gjort mycket akvareller i mina dar men precis som du skrev tog familj, jobb och annat över och nu har jag inte målat något på bra länge, förutom väggar och möbler då förståss...hihihi, nuförtiden är mitt hem min målarduk istället :-) Ha en fin tisdagskväll. Kram Paula

Rummet för välbefinnande sa...

Åhhh jag förstår precis hur du menar det där med skapandet. Ibland kan man bara inte alls måla..... Det behövs en viss sinnesstämning - ibland lycka och glädje, ibland vemod och till och med tungmod.
Jag tycker också om att skriva och det gäller ju samma där.....
Visst väcker det någon inombords när man ser en sådan målning, man känner liksom.....
Ha en riktigt fin dag!!!!
Kram Mia

Ullis/Leva på landet sa...

Vilken härlig utflykt. Det är kul att komma igång med sådant man inte gjort på länge. Pysslade massor innan jag fick barn och det har jag börjat med nu igen efter så där 16 år.

Kramar Ullis

♥ Fyra årstider sa...

Oj vad fint..vad duktig du är på att fota.
kram Lotta

Viola sa...

Vilken underbar utflykt...bildläraren viola blir alldeles varm..är som du...livet ändras och nya saker förändrar och tar över och fyller upp olika tomhål..ha det så gott, kram

Dicksonska våningen sa...

Hej hej!

Så roligt att få komma hit och titta hos dig också! Så fin blogg du har :)
Tavlan var fantastisk intressant - förstår att du fastnade för den.

Min rottingkorg har inte torkat riktigt än... Men det är nog snart torrt nu. Så har man lärt sig något nytt!

Kram Annika