onsdag 21 januari 2009

Fönsterfoder...

Till sommaren har vi tänkt göra färdigt fasaden utvändigt.
Vi har bytt fönster och byggt ut huset så det har varit lite
si och så med detaljarbeten. För att hitta olika förslag på
fönsterfoder åkte jag ut till Kyrkbyn i Gammelstad. 
Nu vill jag ha er åsikt... : )
Vilken av dessa fönsterfoder tycker ni skulle passa bäst till vårt hus...? 

Vårt hus är ljusgult och fönstren är vita.
Vilken färg skulle ni ha på fönsterfodret...?

Blågrått skulle kunna passa men jag
har sneglat på färgen örtagård... Vårgrönt!
 
Den här modellen hade snygga fönsterluckor.
Nu blir det inga fönsterluckor hos oss... men jag är lite sugen
på att göra snygga "fönsterluckor" till ett av pardörrarna på altanen.

Vårt hus är från början av sekelskiftet.
Dekorationerna var mer enkla och raka då, typ jugendstilen.

Jahap, kära bloggvänner... Hur skulle ni ha gjort?

Toodiloo!


7 kommentarer:

Mia sa...

Oj vad svårt när man inte sett huset. Jag har inga tips men passar på att säga hej i alla fall, det blir säkert fint hur som.

Kram Mia

Nygammalt sa...

Hej där!
Vitt är ju alltid ett säkert kort men jag är ju ingen husägare själv och har ju inte sett ert hus så det är ju svårt att säga. Kul att få ändra lite =)

Lyllo dig som har så många fina butiker i ditt område (även om det nog är några mil).
Jag hann ju bara med några montrar då allt tar sin tid där, men mkt av de som är ute nu fortsätter. Sen så är det en del pasteller och mycket zink.

Kram.

livet på utanäs sa...

Hej på kvällskvisten !

Ja du , det är svårt med fönsterfoder och andra snickerier till sitt hus. Vi har ju haft samma funderingar, men har kommit fram till att det enklaste passar bäst till vårat hus . Huset i sig är ju enkelt så man får inte "pråla" till det för mycket ... skulle bli som en folkdansare i högklackat =)

Trädgård ja, har själv avverkat två trädgårdkurser när vi bodde kvar i Piteå , en på Broströms handelsträdgård (som har lagt ner ) och en på Bryggmans. Man var salig och helnöjd när man kom hem och ville genast fram med spaden och vattenkannan ... det var bara det att det var smällkall vinter båda gångerna =)

Är du med i någon trädgårdsförening ? Jag är med i Råneås trädgårdsförening .

Sussi O suss gott !

Gårdsromantik sa...

Hej Anneli!

Så du har varit och spanat i Kyrkbyn - visst finns det mycket inpiraton här!

Ljusgrönt tyckte jag lät snyggt!

Håller med - inte för krusidulligt.

Har du ingen fasadbild på ditt hus du kan lägga till?

Jag har öppet butiken på Lördag 11- 14 - hoppas jag lyckas jaga ifatt Jeanne Dárcs magasin som lyser med sin frånvaro - jag blir galen - skall det vara så svårt att hitta till min butik?

Kram Maud

LantlivsAnette sa...

Ojj, det där var svårt, alla fönstrena var ju så fina !!
Det blir nog bra vad du än väljer, du är ju så duktig och kan det där !!
Visa oss sen vad du valde...
Ha nu en fin helg
Kraam Anette

Villa Tallbacken sa...

Hej och tack för kommentaren inne hos mig! :-) Till sommaren ska vi sätta spottar som lyser upp mot berget, kommer bli urtjusigt! ;-)

Vilken fin blogg och vackert hus du har - me like! Jag skulle kört på vita fönsterfoder i en enkel stil, jag giller de översta du visade. Kan du inte lägga in en bild på er fasad så är det lättare att tycka till?!

Hit kommer jag tillbaka! Kram E

~Anitas Ljuva Rum~ sa...

Oj så svårt... Men vilket som så kommer det och bli helt underbart. Vi ska nog också börja fixa utvändigt på huset i sommar. Vi har då rött hus så det blir vita fönsterfoder.

Förresten så har jag ju inte hunnit svara dig angående brickan på vardagsrumsbordet. Den har jag beställt från en internetbutik för ca två år sedan... men herreje... jag kommer tyvärr inte ihåg vilken... hur jag än tänker... det var någon av butikerna jag har länkat upp. Men ser jag den så hojtar jag till.

Kram Anita